Det regjeringsoppnevnte Klage- og ankeutvalget har gjennomgått klagesystemet i Nav og Trygderetten (statlig side), og finner blant annet:
at saksbehandlingstiden er for lang og at antall klage- og ankesaker er stadig økende
at Kvaliteten på saksbehandlingen og førstegangsvedtakene er for dårlig: sakene er for dårlige utredet når vedtak treffes, kommunikasjonen mellom saksbehandler og bruker er for dårlig, og vedtakene har ikke tilstrekkelig begrunnelser
at 40 prosent av alle saker som blir klaget på blir omgjort i løpet av klage- eller ankeprosessen
at i mange av sakene der Nav klageinstans eller Trygderetten gir brukeren medhold oppheves vedtaket - uten at man får et nytt vedtak. Dette betyr at saken må gjennom ny behandling.
På denne bakgrunn foreslår utvalget blant annet endringer både i NAV og i Trygderetten:
Endringer i Nav:
Klagefristen skal være tre uker.
Klager på førsteinstansens vedtak skal fremsettes direkte for klageinstansen og behandles der.
Klageinstansen skal alltid treffe nytt vedtak i en klagesak.
Saker som sendes tilbake når Trygderetten opphever et vedtak, skal behandles og avgjøres av det organet som traff det opphevede vedtaket.
Lovregulere og begrense Nav plikt til å realitetsbehandle en anmodning om å omgjøres et vedtak utenfor klagesak til de tilfeller hvor parten påviser relevante feil.
Departementet og Nav bør øke styringsfokus mot kvaliteten i saksbehandlingen, og at effektivitet vurderes samlet.
Det bør lovfestes et krav til internkontroll i nav, og at Nav utvikler et helhetlig kvalitetssystem for bedre oppfølging av kvalitetsavvik.
Nav bør iverksette tiltak for å øke brukernes tillit ved bedre samhandlingen mellom veileder på Nav-kontoret og saksbehandler i Nav Arbeid og ytelser for arbeids- og helseytelser, samt bedre brukers muligheter for rask avklaring av spørsmål.
Endringer i Trygderetten:
Krav om overprøving av klageinstansens vedtak skal fremsettes for Trygderetten, som skal pålegge klageinstansen å levere tilsvar innen en fastsatt frist som normalt skal være tre uker.
Trygderetten setter som hovedregel rett med én juridisk kyndig dommer.
Trygderetten som hovedregel skal avgjøre saken innen seks måneder.
Trygderetten må tilpasse begrunnelsens utforming og innhold til sakens karakter.
Trygderettens adgang til å oppheve et vedtak og sende saken tilbake begrenses.
Trygderetten gis status som særdomstol underlagt Domstolsadministrasjonen.
Det etableres et eget prosjekt for å redusere restansene i Trygderetten.
Utvalget anbefaler også at brukere gis krav på fri sakførsel dersom staten krever overprøving av Trygderettens avgjørelse i lagmannsretten.
Høringsfrist: 04.09.2023
Les mer her
Комментарии